Ik zou eraan willen toevoegen dat het gebruik van een OBD-lezer en app om gegevens te verzamelen die normaal gesproken niet op de schermen van de auto worden weergegeven, informatief is en kan leiden tot een beter begrip van de gezondheid van uw Volt, maar veel van die gegevens zijn vatbaar voor interpretatie, en de makers van de apps bieden weinig in de weg van referentiebronnen.
De mygreenvolt-app kan bijvoorbeeld de "Usable SOC"-meting en de "usable kWh" leveren, zonder uitleg over hoe beide moeten worden geĂŻnterpreteerd, vooral vreemd als ze beide positieve getallen blijven weergeven NADAT de batterij leeg is en het systeem is overgeschakeld op gas. Dezelfde app kan metingen van de individuele celspanningen leveren, waardoor u een beeld krijgt van hoe goed de cellen op elk moment "gebalanceerd" zijn, en u de min/gemiddelde/maximale celspanning vertelt, maar wat zegt dat u echt? Ik heb te veel posts gezien met screenshots van de app, waarbij de poster vroeg: "Wat vinden jullie van deze meting?" Ik heb nog geen post gezien die een goede referentiebron biedt die beschrijft waarom grote celspanningsverschillen bij lage accuspanningsniveaus slecht zijn voor de gezondheid van de batterij, en waarom dergelijke verschillen zich kunnen ontwikkelen naarmate batterijen ouder worden.
Soms vergeten we dat de batterij een draagbare generator is, niet alleen een brandstoftank, waarvan de stroomopwekkingsmechanismen in de loop van de tijd verslechteren. Een bijdrager aan een oude thread zei: "Dus kortom ALS uw Volt geen celvariatie DTC's activeerde, DAN is er geen significante variatie aanwezig WANNEER HET ERTOE DOET."