GM Volt Forum banner

Advies gevraagd over de aankoop van een OBD II-scanner

7.1K views 15 replies 8 participants last post by  Thomased  
#1 ·
Hallo allemaal. 2019 Premier hier. Ik wil mezelf informeren over OBD-codes en een (Bluetooth + iOS-compatibele) scanner kopen. Ik overweeg om voor een duurdere optie te gaan met de OBDLink MX+, maar ik overweeg ook de Veepeak OBDCheck BLE+. Ik kan niet bedenken wat ik krijg als ik 3x de prijs voor de MX+ betaal (140 dollar vs. 43 dollar). Uw suggesties? Kan ik met een van deze codes resetten? Bedankt.

#2 ·
Sommige codes kunnen worden gereset, maar komen terug. Bijvoorbeeld de fout SHVCS Service High Voltage Charging System. Dat vereist herprogrammering, niet alleen het wissen van de code. Voor het wissen van de code is mijn begrip dat veel OBD2-scanners, zelfs goedkope, zullen werken. Maar dat is geen ervaring uit de eerste hand, alleen gebaseerd op wat ik hier heb zien staan.

#3 ·
Sommige codes kunnen worden gereset, maar komen terug. Bijvoorbeeld de SHVCS Service High Voltage Charging System fout. Dat vereist herprogrammering, niet alleen het wissen van de code. Voor het wissen van codes is mijn begrip dat veel OBD2-scanners, zelfs goedkope, zullen werken. Maar dat is geen ervaring uit de eerste hand, alleen gebaseerd op wat ik hier heb gezien.
Bedankt, Steverino. Terwijl ik u heb... Bij het onderzoeken van dit onderwerp vond ik een oude post van u waarin u de waarde van OBD-scanners in twijfel trok, gezien hun vermogen om het netwerk van de auto te beschadigen (en misschien zelfs daardoor de garantie ongeldig te maken??). Ik vroeg me af of u ze nog steeds laag inschat. Ik kan de post nu natuurlijk niet vinden, dus misschien verbeeld ik me dit allemaal.

#7 ·
Om duidelijk te zijn, sommigen kijken naar ODB2-apparaten om code-problemen te diagnosticeren en op te lossen, of om simpelweg codes te wissen. Sommigen zijn succesvol geweest in deze toepassing, sommigen gefrustreerd.

Anderen willen een ODB2-apparaat min of meer permanent aansluiten. Er zijn problemen gemeld met een deel van dit type gebruik.

#10 ·
Bedankt voor al jullie antwoorden. Zeker niet geĂŻnteresseerd in herprogrammeren; meer als het zien welke codes er worden gegooid als de auto zich begint te misdragen, als opmaat naar het naar de dealer brengen, en in de overtuiging dat een beetje meer kennis nuttig zou zijn. Het aangesloten laten zitten is een interessant idee, maar niet een dat ik per se wil implementeren. Nog niet. Ik kan nog steeds voor de MX+ gaan, al was het maar vanwege de garantie van 3 jaar en de aanbeveling van zoveel mensen in Volt-gemeenschappen.

#11 ·
Ik zou eraan willen toevoegen dat het gebruik van een OBD-lezer en app om gegevens te verzamelen die normaal gesproken niet op de schermen van de auto worden weergegeven, informatief is en kan leiden tot een beter begrip van de gezondheid van uw Volt, maar veel van die gegevens zijn vatbaar voor interpretatie, en de makers van de apps bieden weinig in de weg van referentiebronnen.

De mygreenvolt-app kan bijvoorbeeld de "Usable SOC"-meting en de "usable kWh" leveren, zonder uitleg over hoe beide moeten worden geĂŻnterpreteerd, vooral vreemd als ze beide positieve getallen blijven weergeven NADAT de batterij leeg is en het systeem is overgeschakeld op gas. Dezelfde app kan metingen van de individuele celspanningen leveren, waardoor u een beeld krijgt van hoe goed de cellen op elk moment "gebalanceerd" zijn, en u de min/gemiddelde/maximale celspanning vertelt, maar wat zegt dat u echt? Ik heb te veel posts gezien met screenshots van de app, waarbij de poster vroeg: "Wat vinden jullie van deze meting?" Ik heb nog geen post gezien die een goede referentiebron biedt die beschrijft waarom grote celspanningsverschillen bij lage accuspanningsniveaus slecht zijn voor de gezondheid van de batterij, en waarom dergelijke verschillen zich kunnen ontwikkelen naarmate batterijen ouder worden.

Soms vergeten we dat de batterij een draagbare generator is, niet alleen een brandstoftank, waarvan de stroomopwekkingsmechanismen in de loop van de tijd verslechteren. Een bijdrager aan een oude thread zei: "Dus kortom ALS uw Volt geen celvariatie DTC's activeerde, DAN is er geen significante variatie aanwezig WANNEER HET ERTOE DOET."

#16 · (Edited)
Hallo allemaal, nieuw op het forum, maar ik sleutel al een tijdje aan mijn Volt. Ik heb de Veepeak BLE+ gebruikt met de Car Scanner-app op iOS en het heeft solide gewerkt voor snelle codecontroles en resets. Heeft me geholpen een defecte thermostaat op te sporen zonder geld uit te geven aan onderdelen.